Monitorowanie sprzedaży internetowej pozwala na analizę potrzeb nie tylko konsumenta, ale i zmian pozwalających na rozwój prowadzonego biznesu w sieci. Analityka internetowa jest zatem prawdziwą skarbnicą wiedzy. Wyjaśniam, jak z niej korzystać, aby w pełni rozwijać sklep internetowy i pozyskiwać nowych klientów.
Do czego wykorzystuje się narzędzia analityczne dla e-commerce?
Narzędzia analityczne, w które wyposażone są platformy sklepowe pozwalają pozyskiwać i analizować dane dotyczące sprzedaży, zachowań użytkowników, ruchu na stronie, monitorowania marki w sieci i innych. Korzystanie z narzędzi analitycznych jest wręcz niezbędne, aby móc określać potrzeby konsumenta i dostosowywać do nich ofertę biznesową. Najczęściej w przypadku platform sklepowych mamy do czynienia z analityką w panelu do zarządzania sklepem. Jest to rozwiązanie wygodne, nie wymaga wdrażania, ani rejestracji, jednak analizuje działania jedynie w obrębie platformy. Bardziej zaawansowane rozwiązania, znacznie poszerzają analizę i wymaga czasu, aby zaobserwować trendy. Najpopularniejszym narzędziem tego typu jest Google Analytics.
Niezależnie od wyboru formy narzędzia analitycznego, każdy z nich pozwala na analizę niezbędną do wyciągnięcia wniosków oraz wdrożenia zmian w funkcjonowaniu sklepu, tak, aby zwiększyć nie tylko popularność marki w sieci, ale samą sprzedaż.
Dlaczego wybrać Google Analytics dla e-commerce?
Przede wszystkim Google Analytics jest narzędziem powszechnie dostępnym, prostym i bezpłatnym. Umożliwia dokładne monitorowanie sklepów internetowych i analizowanie sprzedaży, czyli konkretnych transakcji, skuteczności produktów, porzuceń koszyka, przychodów i innych danych sprzedażowych. Jest również prosty w instalacji, aby móc z niego korzystać, należy zainstalować wtyczkę e-commerce Google Analytics. Narzędzie od Google jest kompatybilne z popularnymi platformami sklepowymi. Dlatego użytkownicy Woocommerce, Shopera, Shopify czy Magento będą mogli z niego łatwo skorzystać. Po stronie platformy wystarczy, że doda się opcję śledzenia Google Analytics. Wykonuje się to w obrębie panelu do zarządzania sklepem.
Jakie dane analizować w sklepie internetowym?
Analizę danych w sklepie internetowym można podzielić na kilka obszarów. Wyszczególnić należy przede wszystkim:
- sprzedaż – analizując dane sprzedażowe, otrzymamy informację o tym, jakie są przychody, jaki jest współczynnik konwersji e-commerce,
- demografia użytkowników – dowiemy się skąd użytkownicy dowiedzieli się o naszym sklepie, jaka jest ich lokalizacja, jaki produkt/podstronę obserwowali i jak wygląda ich ścieżka do dokonania zakupu, czyli kim są nasi klienci i jakie mają preferencje – dzięki temu poznasz swoje buyer persony
- strona – uzyskamy informację, czy jest odwiedzana, jaka jest liczba odsłon i sesji, gdzie kończy się ruch, czyli czy nasz sklep w ogóle jest odwiedzany i czy jest atrakcyjny dla użytkowników.
- wskaźniki e-commerce – mierz dokładnie produkty, kategorie produktów oraz marki produktowe – poprawnie wpięty Google Analytics pozwala Ci analizować poszczególną sprzedaż produktową na Twoim sklepie.
Więcej o analityce powiemy sobie w odrębnym artkyule poświęconym konkretnym metrykom analizy e-commerce
Jak skutecznie monitorować sprzedaż w e-commerce?
Stosowanie dobrych narzędzi analitycznych, pozwala zlokalizować krytyczne elementy działania strony internetowej, czyli te czynniki, które wpływają na jej jakość, działania użytkownika, czy ruch na stronie. Wykorzystanie narzędzi pozwoli również na usprawnienie tych procesów. Aby skutecznie monitorować działania, należy:
- nieprzerwanie testować i sprawdzać wydajność wywołań API.
- używać syntetycznego monitorowania, aby zapisywać i monitorować transakcje klientów od początku do końca. To pozwoli określić, czy w danym miejscu występują jakieś problemy i czy zależy to od samej witryny, czy jest związany po stronach firm trzecich, które obsługują płatności.
- korzystać z monitorowania rzeczywistego użytkownika, aby śledzić interakcje klientów z witryną i lokalizować miejsca, w których odwiedzający opuszczają stronę www w trakcie realizacji transakcji. To określi, czy klient zrezygnuje ze względu na samą witrynę, czy zniechęci się ceną, kosztem wysyłki lub innym aspektem – pamiętaj, ratowanie porzuconych koszyków to klucz do sukcesu,
- śledź obecność swojej marki w social media i innych witrynach internetowych, by reagować na pozytywne i mniej optymistyczne reakcje klientów.
- pamiętaj o optymalizacji i mierz wyniki poszczególnych elementów twojej strony, tj. serwera, szczególnie pod kątem problemów z wydajnością, czy przeciążeniem ruchu sieciowego, certyfikatu SSL, aby zawsze był włączony, aplikacji internetowych będących interfejsami użytkowników na stronie internetowej, np. formularzy, płatności, czatów, reakcjami w social mediach, które pozwolą na pozyskiwanie leadów.
Narzędzia analityczne pozwalają zdobyć wiedzę, która część strony internetowej odpowiedzialna za pojawiający się problem i szybko na nią reagować. Pozwalają też określić tendencję użytkowników, aby móc zwiększyć ich zainteresowanie i sprzedaż. Określą również wydajność i dokładność kluczowych elementów strony. Dlatego prowadząc sklep internetowych korzystanie z narzędzi analitycznych jest niezbędne.
.