Obecnie wyboru narzędzi marketingowych jest naprawdę wiele. Jednak wybór jest o tyle trudny z tego względu, że nie każdy kanał reklamowy będzie odpowiedni dla danej branży. Doradzam, jak wybrać najlepszy sposób na reklamę swojej firmy bez przepalenia budżetu i tracenia czasu na nieefektywne działania.
Czym jest kanał marketingowy?
Wsparcie marki w osiąganiu celów sprzedażowych i wizerunkowych nie może obyć się bez użycia marketingu. To nieodłączny element umożliwiający zaangażowanie konsumentów. Aby jednak to zrobić, niezbędne jest dobranie odpowiednich kanałów komunikacyjnych, które w znaczny sposób zwiększą zyski i świadomośc marki. Jednak, aby to zrobić należy zrozumieć funkcjonowanie każdego z nich. Istotna jest też świadomość grupy docelowej, do której będziemy kierować całą komunikację. To pozwoli wybrać rodzaj kanały komunikacji.
Sam kanał marketingowy odnosi się przede wszystkim do ludzi, organizacji i działań, które są niezbędne do tego, aby firma dotarła ze swoimi produktami i usługami do odbiorcy. Kanały marketingowe są zatem podstawą każdej strategii marketingowej. Wykorzystywane są obecnie dwa typy kanałów marketingowych. Pierwszym typem są kanały marketingowe online, do których należą: strony internetowe, media społecznościowe, newslettery, itd. oraz offline, czyli czasopisma, broszury, eventy, radio i telewizja.
Wśród najpopularniejszych kanałów marketingowych są:
- SEO,
- social media,
- reklamy PPC tj. Google Ads, Facebook Ads, Bing Ads, Ceneo Ads, Programmatic
- E-mail i SMS marketing,
- rekomendacje
- influencer marketing
Rodzaje kanałów komunikacji marketingowej
Najpopularniejszym sposobem klasyfikacji kanałów komunikacji marketingowej jest podział na kanały online oraz kanały offline. Wśród kanałów online wyróżnia się:
- Kanały własne – używając ich marka może kontrolować docierające do odbiorców informacje, jak i same wykorzystywane narzędzia, są to m.in. strona internetowa, blog czy newsletter wysyłany do klientów.
- Kanały social media – pozwalają budować świadomośc marki oraz relacje między nią a odbiorcami.
- Kanały online płatne – to przestrzeń płatnych narzędzi, mogą to być portale, e-czasopisma, blogi, banery, kampanie FB, Google ADS.
- Kanały online niepłatne – to kanały, na które marka nie ma bezpośredniego wpływu, a informacje pochodzą głównie od innych użytkowników sieci, np. recenzje, opinie, fora, polecenia.
Jak dobrać odpowiednie kanały komunikacji marketingowej dla swojej marki?
Jak zostało podkreślone, odbiorcy są najważniejszym elementem w komunikacji marketingowej. Z tego względu odpowiednie kanały powinny być dobierane z uwzględnieniem potrzeb każdej grupy docelowej. Dlatego, aby wybrać najlepszy kanał lub kanały marketingowe dla marki, należy:
- skategoryzować każdą z nich pod względem danych demograficznych, m.in. płci, wieku, poziomu zamożności, wykształcenia, wykonywanego zawodu, stanu cywilnego, miejsca zamieszkania,
- określić potrzeby i oczekiwania odbiorców oraz problemy, z którymi mogą mierzyć się na co dzień,
- zwizualizować odbiorcę w formie persony – nadać jej imię, twarz, charakterystykę konsumencką,
- zastanowić się, jak najskuteczniej będzie pozyskiwać leady sprzedażowe,
- sprawdzić działania konkurencji, to najlepszy sposób, aby dopasować działania, które pozwolą się wyróżnić,
- ustalenie budżetu pozwoli również oszacować maksymalne wydatki na reklamę,
- znajomość trendów jest istotna, aby trafić z komunikatem do grupy docelowej,
- testowanie kanałów w różnym czasie, ich analiza pozwoli sprawdzić, które kanały i komunikaty są najbardziej efektywne.