preloader

Który kanał marketingowy jest dla Twojej firmy?

Obecnie wyboru narzędzi marketingowych jest naprawdę wiele. Jednak wybór jest o tyle trudny z tego względu, że nie każdy kanał reklamowy będzie odpowiedni dla danej branży. Doradzam, jak wybrać najlepszy sposób na reklamę swojej firmy bez przepalenia budżetu i tracenia czasu na nieefektywne działania.

Czym jest kanał marketingowy?

Wsparcie marki w osiąganiu celów sprzedażowych i wizerunkowych nie może obyć się bez użycia marketingu. To nieodłączny element umożliwiający zaangażowanie konsumentów. Aby jednak to zrobić,  niezbędne jest dobranie odpowiednich kanałów komunikacyjnych, które w znaczny sposób zwiększą zyski i świadomośc marki. Jednak, aby to zrobić należy zrozumieć funkcjonowanie każdego z nich. Istotna jest też świadomość grupy docelowej, do której będziemy kierować całą komunikację. To pozwoli wybrać rodzaj kanały komunikacji.

Sam kanał marketingowy odnosi się przede wszystkim do ludzi, organizacji i działań, które są niezbędne do tego, aby firma dotarła ze swoimi produktami i usługami do odbiorcy. Kanały marketingowe są zatem podstawą każdej strategii marketingowej. Wykorzystywane są obecnie dwa typy kanałów marketingowych. Pierwszym typem są kanały marketingowe online, do których należą: strony internetowe, media społecznościowe, newslettery, itd. oraz offline, czyli czasopisma, broszury, eventy, radio i telewizja.

Wśród najpopularniejszych kanałów marketingowych są:

  • SEO,
  • social media,
  • reklamy PPC tj. Google Ads, Facebook Ads, Bing Ads, Ceneo Ads, Programmatic
  • E-mail i SMS marketing,
  • rekomendacje
  • influencer marketing

Rodzaje kanałów komunikacji marketingowej  

Najpopularniejszym sposobem klasyfikacji kanałów komunikacji marketingowej jest podział na kanały online oraz kanały offline. Wśród kanałów online wyróżnia się:

  • Kanały własne –  używając ich marka może kontrolować docierające do odbiorców informacje,  jak i same wykorzystywane narzędzia, są to m.in. strona internetowa, blog czy newsletter wysyłany do klientów.
  • Kanały social media – pozwalają budować świadomośc marki oraz relacje między nią a odbiorcami.
  • Kanały online płatne – to przestrzeń płatnych narzędzi, mogą to być portale, e-czasopisma, blogi, banery, kampanie FB, Google ADS.
  • Kanały online niepłatne – to kanały, na które marka nie ma bezpośredniego wpływu, a informacje pochodzą głównie od innych użytkowników sieci, np. recenzje, opinie, fora, polecenia.

Jak dobrać odpowiednie kanały komunikacji marketingowej dla swojej marki?

Jak zostało podkreślone, odbiorcy są najważniejszym elementem w komunikacji marketingowej. Z tego względu odpowiednie kanały powinny być dobierane z uwzględnieniem potrzeb każdej grupy docelowej. Dlatego, aby wybrać najlepszy kanał lub kanały marketingowe dla marki, należy:

  • skategoryzować każdą z nich pod względem danych demograficznych, m.in. płci, wieku, poziomu zamożności, wykształcenia, wykonywanego zawodu, stanu cywilnego, miejsca zamieszkania,
  • określić potrzeby i oczekiwania odbiorców oraz problemy, z którymi mogą mierzyć się na co dzień,  
  • zwizualizować odbiorcę w formie persony – nadać jej imię, twarz, charakterystykę konsumencką,
  • zastanowić się, jak najskuteczniej będzie pozyskiwać leady sprzedażowe,
  • sprawdzić działania konkurencji, to najlepszy sposób, aby dopasować działania, które pozwolą się wyróżnić,
  • ustalenie budżetu pozwoli również oszacować maksymalne wydatki na reklamę,
  • znajomość trendów jest istotna, aby trafić z komunikatem do grupy docelowej,
  • testowanie kanałów w różnym czasie, ich analiza pozwoli sprawdzić, które kanały i komunikaty są najbardziej efektywne.
Author avatar
Mateusz Koperski
https://mateuszkoperski.pl
Ecommerce manager i ekspert performance marketingu dla sklepów internetowych pracujący dla ponad 50 polskich firm z segmentu MŚP. Skaluję przychody oraz optymalizuję koszty pracując głęboko w strukturze Twojej firmy. Analizuję, zalecam i wskazuję plan działania.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *