Rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie. Szczególny wzrost sprzedaży w internecie zauważalny był w 2020r. Szacuje się, że w najbliższym czasie wzrost ten będzie się utrzymywał. Niesie to ze sobą sporą konkurencję, dlatego firmy, aby docierać do klientów muszą sięgać po kompleksowe działania. Jednym z nich jest marketing 360.
Czym jest marketing 360?
Marketing 360 jest zespołem zintegrowanych ze sobą działań, które wzajemnie na siebie oddziałują i przenikają się w celu najskuteczniejszego wypromowania marki, a tym samym produktu czy usługi. Inaczej marketing 360 określa się jako prowadzenie akcji promocyjnych w sposób holistyczny i zintegrowany. Tak, aby podjęte działania miały otaczać klienta ze wszystkich stron w formie koła – 360 stopni. Wynika to z faktu, że dzisiejszy konsument korzysta jednocześnie z różnych kanałów komunikacji, tj. mediów społecznościowych, poczty elektronicznej, telewizji, Youtuba i innych. Dlatego działania marketingu 360 przynoszą lepsze efekty niż pojedyncze działania nie współgrające ze sobą.
Trzeba jednak mieć na uwadze, że podejście marketingu 360 nie zakłada wcale, aby sięgać od razu po wszystkie dostępne środki przekazu. Prowadzenie akcji promocyjnych w tym samym czasie w radiu, telewizji, mediach społecznościowych, stronach www, wykorzystując do tego środki drukowane czy mailing zamiast przynieść efekty, których oczekujemy mogą doprowadzić do przepalenia budżetu bez uzyskania oczekiwanych korzyści. Aby tego uniknąć, należy te działania dopasować odpowiednio do marki i oferowanego produktu czy usługi, dzięki czemu uzyskamy efekt synergii, czyli ich współdziałania.
Jak zatem powinny być przygotowane zlecone działania agencji marketingowej, pod kątem marketingu 360? Przede wszystkim tworzyć takie reklamy, które będą trafne i przemyślane pod kątem sprecyzowanej grupy odbiorców, ich potrzeb, zainteresowań i oczekiwań. Istotne jest też skrupulatne monitorowanie zachowania konsumentów, analizowanie efektów i prowadzonych kampanii oraz śledzenie reakcji odbiorców. Jest to ważne pod kątem uzyskania informacji, jakie działania i elementy w prowadzonych reklamach przynoszą najlepsze efekty, a także które warto łączyć ze sobą.
Jakie działania marketingu 360 warto podjąć dla e-commerce?
Rozpoczynając działania marketingowe 360 dla początkującego biznesu, warto zastanowić się na wstępie, do kogo kierujemy nasz produkt i/lub usługę i jaki styl komunikacji oraz narzędzie będzie odpowiednie. Trzeba mieć na uwadze, że to, co trafia do pokolenia Z czy millenialsów, nie będzie chwytliwe dla pokolenia baby boomers. Dlatego, tak istotne jest wspomniane wcześniej rozpoznanie grupy docelowej i jej potrzeb. Wśród najpopularniejszych działań, które warto wziąć pod uwagę stosując marketing 360 są:
- Działania PPC – najprostsza metoda, aby rozpocząć test swoich produktów lub usługi na rynku. Działania typowo performance’owe mają natychmiastowe skutki działania i pozwalają szybko wyciągnąć wnioski odnośnie Twojej grupy docelowej, produktów czy czynników UX’owych Twojej witryny.
- Social media – media społecznościowe umożliwiają szybkie dotarcie do wielu potencjalnych klientów. Kampanie prowadzone za pośrednictwem Facebooka, Instagrama, a coraz częściej i YouTube’a mają ogromny potencjał, ponieważ umożliwiają precyzyjne określanie grup docelowych.
- Marketing Automation – coraz większą popularnością cieszą się automatyzacje marketingu. Dane z tego narzędzia mocno opierają się na Twoim wewnętrznym ruchu, który pozyskujesz z działań PPC, Social Media, etc. Narzędzie często wdrażane jako 3 bądź 4 w kolejności rozszerzania działań 360. Dzięki MA jesteś w stanie: ratować koszyki, cross-sellować i up-sellować produkty/usługi.
- Obsługa Allegro – niezaprzeczalnie portal jest liderem na polskim rynku e-commerce. Wykorzystując ten obszar poprzez niewielkie zmiany w kluczowych obszarach sprzedaży (aukcjach, abonamencie, promocjach, komunikacji z kupującymi i/lub obsłudze Allegro Ads) może zwiększyć obroty nawet kilkukrotnie.
Jeśli decydujemy się na współpracę z agencją, należy pamiętać, że agencja reklamowa zajmująca się marketingiem 360 przede wszystkim powinna dobrać takie narzędzia, jak choćby spośród wymienionych powyżej, aby cała strategia była skuteczna, a firma zlecająca nie traciła niepotrzebnie budżetu na nieefektywne działania. Tak, jak zostało wspomniane, komunikaty kierowane do grupy docelowej powinny być dopasowane, zaprojektowane i rozpowszechniane w taki sposób, aby zachęcić konsumentów do reakcji.
Niepoprawnie dobrane działania marketingowe mogą spowodować szybkie wyczerpanie budżetu reklamowego oraz widoczny brak efektu sprzedażowego/wierunkowego.
Trzeba pamiętać, że holistyczne działania w marketingu 360 wymagają więcej czasu niż klasyczne akcje promocyjne, dlatego bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, szczególnie na początku łatwo o przepalenie budżetu i popełnienie błędów. Jeśli sami nie posiadamy doświadczenia w tym zakresie, najlepiej zlecić takie działania profesjonalnej agencji reklamowej.