Reklama dźwignią handlu – jak mawiał klasyk. Czy aby na pewno? W obecnych czasach, gdy coraz więcej retailerów decyduje się wyłącznie na sprzedaż internetową, zmieniło się także oblicze reklamy. Performance marketing stał się więc popularną i chętnie wykorzystywaną metodą na zwiększenie sprzedaży oraz pozyskanie nowych klientów. Czym jest marketing efektywnościowy, jakie niesie za sobą korzyści oraz – czy cena Twoich produktów ma wpływ na wyniki kampanii? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.
Performance marketing czyli marketing efektywnościowy
Performance marketing to strategia, mająca na celu zachęcenie konsumenta do wykonania oczekiwanej przez Ciebie czynności, a więc zakupu produktu, ale także zapisu na newsletter czy pobrania materiałów promocyjnych ze strony. Najważniejszym ogniwem performance marketingu jest efekt, stąd jego alternatywna nazwa – marketing efektywnościowy.
Z racji tego, że performance marketing jest rodzajem reklamy o szerokim zastosowaniu, istnieje też wiele metod, według których możesz się z niego rozliczać. Do najpopularniejszych należą m.in:
- CPC (Cost Per Click) – koszt za kliknięcie w reklamę;
- CPS (Cost Per Sale) – koszt za wygenerowanie sprzedaży;
- CPA (Cost Per Action) – koszt za konkretną akcję konsumenta, a więc za zapisanie się na newsletter, pobranie e-booka, rejestrację w serwisie… .
Niezależnie od sposobu rozliczenia, liczy się jedno – czy osoba, do której kierujesz swoją reklamę, wykonała oczekiwaną przez Ciebie akcję. Jest to czynnik warunkujący zarówno Twój zysk, jak i koszt.
Kampanie performance marketingu – dlaczego warto z nich korzystać?
Zanim przejdziemy do wpływu ceny produktów na performance marketing, warto jeszcze wspomnieć, dlaczego marketing efektywnościowy jest strategią reklamową, z której powinieneś skorzystać.
1. Wiesz, za co płacisz.
Stosując performance marketing nie kupujesz kota w worku – sam ustalasz, co jest przedmiotem kampanii i za jaką akcje płacisz. Dodatkowo, przy pomocy odpowiednich narzędzi oraz specjalistów możesz tak zoptymalizować działania, aby ich koszt był jak najmniejszy.
2. Oszczędzasz pieniądze i maksymalizujesz zyski.
Płacisz tylko za to, co faktycznie działa. Nie musisz się więc obawiać chybionych i kosztownych inwestycji, które narażą Twoją firmę na straty. Jeśli wybrana przez Ciebie strategia nie przyniesie pożądanych rezultatów, nic na tym nie tracisz. Jeśli jednak Twoja kampania spotka się z dużym zainteresowaniem klientów – wtedy rosną także Twoje zyski, a firma zdobywa nowych klientów.
3. Na bieżąco obserwujesz efekty swojej kampanii.
Kampania performance marketingu jak żaden inny typ reklamy pozwala Ci na bieżąco obserwować efekty swoich działań i reagować na nie adekwatnie do wyników. Umożliwia to szybką optymalizację strategii, testowanie nowych rozwiązań i jednocześnie zapobiega tzw. “przepalaniu budżetu”. Słowem: zyskujesz, nie tracisz.
Czy ceny Twoich produktów mają wpływ na performance marketing?
Jak widzisz, stosowanie marketingu efektywnościowego ma wiele zalet. Jednak jak w przypadku każdej strategii, istnieje pewne “ale”.
Wyobraź sobie sytuację, w której Twoja kampania zadziałała. Twoja reklama w Google Ads czy też na Facebooku przyniosła oczekiwany skutek – udało Ci się zdobyć zainteresowanie potencjalnego klienta, który kliknął w link. Teraz spodziewasz się już tylko finalizacji zakupu i… nic. Jest to przykry, choć prawdopodobny scenariusz, a wszystkiemu może być winna cena Twojego produktu.
Cena produktów ma bowiem ogromne znaczenie w branży e-commerce.
W ostatnich latach na naszych oczach dokonała się rewolucja w handlu internetowym. Jak wyjaśnia Francesco Donato, rozwój technologii oraz transparentność obróciły sprzedaż w branży e-commerce o 180 stopni. Rozwój technologiczny dał znacznie więcej możliwości, przykładowo w kwestii automatyzacji cen, ale z drugiej strony, dzięki platformom takim jak Ceneo czy Google Shopping, klienci są w stanie szybko i łatwo sprawdzić, który sprzedawca oferuje najniższą cenę.
Dlatego też niejednokrotnie mimo powodzenia kampanii ( a więc uzyskania pożądanej akcji, np. kliknięcia w baner), konwersja jest niska, co z kolei oznacza poniesienie kosztów bez uzyskania zysku.
Jak zwiększyć ROAS o 29% w miesiąc? – przypadek Adrenaline.pl
Na szczęście, nie jesteś skazany na straty. Dobrym przykładem może być historia Adrenaline.pl – klienta Dealavo.
Adrenaline.pl to sklep internetowy, działający w branży sportowej. Oprócz e-sklepów, prowadzi on również sieć salonów stacjonarych marek Nike i Adidas w całej Polsce. Jednak branża sportowa charakteryzuje się dużą konkurencyjnością, często o globalnym zasięgu. Jest to więc bardzo wymagająca gałąź sprzedaży, zarówno w formie online, jak i offline.
Sklep Adrenaline.pl zdecydował się więc skorzystać z usług monitoringu i optymalizacji cen, dostarczanych właśnie przez Dealavo. Głównym celem współpracy było dostosowanie cen oferowanych przez Adrenaline.pl do cen konkurencji na Google Shopping i tym samym – zwiększenie poziomu zwrotu z inwestycji (ROAS).
W jeden miesiąc poziom ten wzrósł aż o 29%!
Więcej informacji znajdziesz w poniższym video.
Price Monitoring & Automation Increase Your ROAS by 29% in 1 month -Use Case Dealavo x Adrenaline.pl
Monitoring cen produktów w branży e-commerce a performance marketing
Czy słyszałeś kiedyś o monitoringu cen?
Monitoring cen to nic innego jak śledzenie cen konkurencji i porównywanie ich z cenami w Twoim sklepie. Oczywiście, dzisiaj nie musisz już robić tego ręcznie – na rynku obecnie znajdziesz wiele aplikacji, które zdobędą dane o cenach konkurencji i dostosują ceny produktów w Twoim sklepie za Ciebie, zgodnie z wcześniej ustaloną strategią cenową. Takie działanie nosi nazwę Dynamic Pricing.
Zastosowanie narzędzia do monitorowania cen może przynieść Twojej firmie wiele korzyści, m.in.
- zwiększenie poziomu sprzedaży, dzięki konkurencyjnym cenom,
- przyciągnięcie nowych klientów,
- zwiększenie marży przy zachowaniu konkurencyjności na rynku,
- lepszą widoczność w porównywarkach cenowych oraz marketplace’ach,
- i – co najważniejsze – zwiększenie zwrotu z inwestycji oraz poprawę wyników performance marketingu.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej, sprawdź, jak narzędzie do monitorowania cen może pomóc Twojej firmie.
Mateusz Koperski
Test